Darmowa dostawa od 200,00 zł
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Niebieskie światło – cywilizacyjny problem? Jak niebieskie światło wpływa na nasz wzrok?

2020-09-04
Niebieskie światło – cywilizacyjny problem? Jak niebieskie światło wpływa na nasz wzrok?

Dziś nie da się już uniknąć ekspozycji wzroku na światło niebieskie. Jest ono naturalną składową światła białego. Do wzrostu jego obecności w naszym życiu przyczyniły się jednak nowe technologie – z wyświetlaczami LCD i światłem LED na czele. Dowiedz się, jak światło niebieskie wpływa na wzrok i jak się przed nim chronić.

Jak światło niebieskie wpływa na organizm i kondycję oka?

Naturalnym źródłem światła niebieskiego jest słońce. Zaliczane jest do promieniowania wysokoenergetycznego i niestety nie pozostaje obojętne na nasz zmysł wzroku. Wiele badań naukowych potwierdza jego negatywne oddziaływanie zarówno na siatkówkę, rogówkę, jak i soczewkę oka. Coraz częściej jesteśmy zmuszani do dłuższego przebywania przed ekranami komputerów i tabletów z powodu obowiązków służbowych. Wśród młodzieży i dorosłych niepokojąca jest także długość czasu wpatrywania się w ekrany telefonów. Wszystkie te urządzenia emitują szkodliwe światło niebieskie.

Biorąc pod uwagę, że jego źródłem są także żarówki energooszczędne LED, które stają się podstawowym źródłem oświetlenia w mieszkaniu, łatwo dojść do wniosku, że nie można uniknąć ekspozycji wzroku na światło niebieskie. Specjaliści często nawołują do ograniczenia korzystania z urządzeń elektronicznych, szczególnie przed snem, co ma uchronić wzrok przed degeneracją. Naukowcy jednak nie potrafią ściśle określić czasu bezpiecznego korzystania z elektroniki. Negatywne skutki światła niebieskiego na wzrok zależą w dużej mierze od cech osobniczych i indywidualnej predyspozycji organizmu.

Jednak jak światło niebieskie wpływa na organizm? Prowadzi nie tylko do zmian w obrębie oka, ale także może zaburzyć rytm dobowy organizmu.

  • Światło niebieskie pochłaniane jest przez melanopsynę – barwnik wpływający na regulację rytmu dobowego. O ile z naturalnym źródłem światła niebieskiego oko sobie poradzi, to z dużą ilością sztucznego światła niebieskiego już niestety nie. Prowadzi to do zaburzeń w obrębie dobowego cyklu. Im więcej korzystamy z elektroniki przed snem, tym częściej pojawiają się problemy z zasypianiem. Stan ten doprowadza do przewlekłego zmęczenia, zmniejszenia koncentracji i większego ryzyka zapadnięcia na depresję.
  • Zwiększa ryzyko tzw. cyfrowego zmęczenia oka.
  • Wolne rodniki wytwarzane w procesie pochłaniania światła niebieskiego przez melanopsynę mogą prowadzić także do uszkodzenia nabłonka rogówki, co może rozwinąć zespół suchego oka.
  • Uszkodzenia w obrębie soczewki oka mogą prowadzić do zwiększenia ryzyka zapadnięcia na zaćmę.
  • Światło niebieskie nie pozostaje także obojętne dla siatkówki oka, powodując zmiany w jej obrębie. Może prowadzić do zwyrodnienia plamki żółtej i pogorszenia wzroku.

Jak chronić wzrok przed światłem niebieskim?

Cyfrowe zmęczenie oka jest zjawiskiem, które z pewnością choć raz odczułeś na własnej skórze. Po wielu godzinach przed ekranem komputera możesz odczuć, że Twoje oczy łzawią lub są bardzo suche, towarzyszy temu również ból głowy, trudności w skupieniu wzroku i akomodacji oka – masz wrażenie, że czytany tekst skacze po ekranie komputera. Obraz przed oczami często jest zamazany i odczuwasz nadwrażliwość na światło. Jak tego uniknąć?

  • Podczas pracy przy komputerze staraj się świadomie mrugać. Okazuje się, że skupiając wzrok na czytanym tekście lub innym wyświetlanym obiekcie mrugamy mniej – tym samym powodując suchość oka. W jego odpowiednim nawilżeniu mogą Ci pomóc również nawilżające krople do oczu.
  • Rób sobie przerwy. Staraj się co 20 min, spojrzeć, choć na kilka sekund, na obiekt znajdujący się znacznie dalej niż ekran komputera. Dzięki temu Twoje oczy odpoczną.
  • Wspomóż się odpowiednimi filtrami. W opcjach komputera możesz włączyć filtr światła niebieskiego. Jeśli nosisz szkła korekcyjne, warto wybrać do nich specjalne filtry, które pomogą Ci ograniczyć emisję światła niebieskiego do oka. Soczewki kontaktowe zazwyczaj mają filtry UVA i UVB jednak one, choć bardzo pomocne, nie chronią oka przed światłem niebieskim. Wówczas możesz nałożyć na ekran osobny filtr.
  • Pamiętaj o dostosowaniu natężenia światła monitora do tego, jakie panuje wokół. Unikaj sytuacji, gdy korzystasz z telefonu czy komputera przy zgaszonym świetle.

Przed światłem niebieskim warto również chronić wzrok na zewnątrz. Jeśli jest ostre – niezależnie od pory roku, warto założyć okulary przeciwsłoneczne. Upewnij się jednak, że wyposażone są w odpowiednie filtry. W naszym sklepie znajdziesz duży wybór markowych okularów przeciwsłonecznych zapewniających najwyższą ochronę wzroku przed promieniowaniem słonecznym.

Ekspozycji oczu na światło niebieskiego nie da się uniknąć, szczególnie dziś w świecie zdominowanym przez nowe technologie. Możesz jednak ograniczyć jego negatywne skutki, które mogą doprowadzić do rozwoju chorób oczu i pogorszenia widzenia. Więcej na temat tego, dlaczego warto odłożyć tablet, smartfon i komputer na bok, przeczytasz w naszym wpisie.

Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2020

Polecane

pixelpixelpixel